Szurovecz Pál
Száz éve már...
1912. március 14-én gyűlt össze a Szolnoki Cukorgyár Rt. alakuló ülése a
Budapesti Kereskedelmi Bank székházának üléstermében. Ezt megelőzően
Szolnok város képviselőtestülete 1912. február 20-i rendkívüli
közgyűlése egyetértett egy cukorgyár megépítésével, és jóváhagyta, hogy a
város földterületet biztosítson az építkezéshez és további pénzügyi
eszközt is biztosít.
A cukorgyár felépítése mellett szólt Szolnok vasúti csomóponti helyzete, közúti főútvonala és a Tisza, amely a gyártás folyamán szükséges nagy vízigény mellett az olcsó szállítási eszköz miatt sem volt elhanyagolható. A vármegye Gazdasági Egyesülete vállalta mintegy 5500 kholdon a cukorrépa termelését.
A cukorgyár felépítése mellett szólt Szolnok vasúti csomóponti helyzete, közúti főútvonala és a Tisza, amely a gyártás folyamán szükséges nagy vízigény mellett az olcsó szállítási eszköz miatt sem volt elhanyagolható. A vármegye Gazdasági Egyesülete vállalta mintegy 5500 kholdon a cukorrépa termelését.
Amikor eldöntött tény lett a
cukorgyár felépítése, az Rt. pályázatot írt ki a gyár felépítésére,
amelyet a már több évtizedes múlttal rendelkező prágai Viktor Benes cég
kapta meg. A kiírás feltétele volt, hogy a gyár napi 120 vagon répa
feldolgozására legyen képes.
A bonyolult területi egyezkedések után 1913 tavaszán elkezdődött az
építkezés a gyárépítkezésben gyakorlott több száz cseh és szlovák
nemzetiségű munkással; akik jó néhányan itt maradtak, letelepedtek és
családot alapítottak.
Az építkezés rendkívül jól haladt, köszönhetően annak is, hogy a Szüsz
téglagyár közel volt az építkezéshez. 1913 őszén már a gépi
berendezéseket szállította vasúton az új iparvágányon a Danek és Mares
cég. Magyar gyárak is szállítottak berendezéseket, többek között a Röck
gyár, valamint a Ganz Villamossági Rt. A két magyar gyár olyan
szivattyúkat állított be, melyek napi 20 ezer m3 vizet biztosított az
üzem számára mintegy 1200 m hosszú csővezetéken.
A kiskunfélegyházi MÁV vonalról leágazva megépített iparvágány hossza
több kilométert tett ki, melyet 1913. július 17-én adták át. A gyár 20
hónap alatt épült fel 8,5 millió korona költséggel, munkát, kenyeret adva több száz családnak.
Az első feldolgozási idény 1914. szeptember 20-án kezdődött és 82 napig
december 12-ig tartott. Az 1914-et követő években — mivel az első
világháború javában zajlott — akadtak nehézségek. A lassú szállítások
miatt pl. 1916-ban a répa romlásnak indult, és ezért csak cukros
szeletet állíthattak elő állatok etetésére.
Csak a háború után adódott mód a gyár korszerűsítésére. 1923-ban a
tiszai kirakodáshoz elektromos darut állítottak be, amely a napi 6
vagonos teljesítményt 30 vagonra növelte. Ezzel együtt kiépült a
kisvasúti szállítási rendszer a Tisza és a gyár között. Bővítették a
készáruraktár befogadását, valamint kettő új melasztartályt építettek.
Korszerűsítették és ez által növelték a párolótestek fűtőfelületét,
bővült a nyerslé-melegítő részleg is.
A vákuumállomást a Láng Gépgyár tervezte és építette be. Az üzemeléshez
szükséges áram mennyiséget két kisáramfejlesztő szolgáltatta. A plusz
energiát a Hungária Villamossági Rt-től kapta a gyár. A 40-es évek
elején a gyár a Láng Gépgyártól új áramfejlesztőt rendelt; ekkor vált
önállóvá a gyár áramtermelése.
A gyárépítéssel párhuzamosan a gyár körül kialakítottak egy kolóniát, és
mintegy 60 család részére biztosítottak kényelmes lakhatási lehetőséget
„ingyen”. E mellett évi természetbeni juttatásban is részesültek. A
főbb tisztviselők részére 1924-ben villaszerű épületet emeltek,
amelyekben több család lakott. A lakásokhoz kert, valamint baromfi- és
disznóól tartozott. Csaknem valamennyi család nevelt jószágot. 1923-tól a
lakótelepi és környékbéli családok gyermekei számára az egyik
épületrészben elemi iskolai tanítás indult hivatásos tanítóval. 1924-ben
már 45 tanulója volt az iskolának.
A gyártelep nyugati részén állt az a földszintes hosszú épület, amely a
vidékről származó idénymunkásoknak épült. Tömegszállás volt
főzőhelyiséggel ellátva. Ez a tömegszállás sok üldözött embernek
szomorúan felejthetetlen időt juttat eszébe. 1944. június hónapban a
városi gettóból ide hozták ki — közmunkára behívott — parasztszekereken
csendőri kíséret mellett a zsidókat, majd tovább szállították
némelyikőjüket végső állomására.
A gyártelepi lakásokban lakó dolgozók nagy előnyt élveztek a többi
munkással szemben. A gyár évről évre épített be eszközöket a mennyiség
és minőség növelésére. A feldogozott répamennyiségből az eredeti súlyhoz
viszonyítva több mint 2/3 rész melléktermék keletkezett. A gyár a
nyersszelet egy részét a gyárterületen kialakított részen levermelte és
onnan a gyár melletti célgazdaságban tartott állatok etetésére
lóvontatású csillékben szállította.
A melasz tárolására az 1920-as évek végén két nagy befogadású tartály
épült. A melasz nagy részét a szeszgyárak vásárolták fel. Az eredeti
répasúlyhoz viszonyítva 45 % melasz keletkezett.
A gyárhoz tartozó mezőgazdaság jól jövedelmezett. 1929-ben új
szeletszárító állt üzembe. Ebben az időben tört ki a nagy gazdasági
válság, nehéz volt a melléktermékek eladása.
1931-ben ezer vagon szárazszelet halmozódott fel. A gazdasági válság
utáni években a hazai cukorfogyasztás meghaladta az évi 12 kg/főt;
vagyis ugyanannyi volt, mint 1929-ben. A szóródás nagy volt, a felső
réteg 17,5 kg az átlagmunkás 5,5 kg cukrot fogyasztott. 1934 tavaszán a
szolnoki gyár több országba — görög, török, India — exportált cukrot. Az
1939/40-re tervezett beruházás elmaradt, ennek okán főleg a diffúziós
edények nagyságának bővítése maradt el. A II. világháború alatt többször is
akadtak nehézségek, főleg a szállítás terén. 1940-41-ben 10 napig állt a
gyár répahiány miatt, mindezek mellett a szénszállítás is akadozott.
1943-ban a gyár sokat áldozott a szociális létesítmények építésére.
1944-ben épült az úgynevezett kantin épület, amelyben klubszoba, kantin
étkezde, könyvtár, sakkterem kapott helyet. 1944. szeptember 2-án egy
bombázáskor a gyár iparvágánya is megrongálódott.
1946-ban Magyarországon volt a rekordokat döntő infláció, a pénznek nem
volt értéke. Ennek kapcsán a Szolnoki cukorgyár és a Láng Gépgyár
megegyezett abban, hogy a gépgyár szakemberei 100 mázsa cukor fejében
megjavították a turbinát (cserekereskedelem).
1946 őszén a földeken összegyűjtött 355 vagon répából lassított, 25
napos üzemmel 41 vagon cukrot termelt a gyár. Az első időszakban (1914)
12–12 órás műszakban termelt a gyár 514 fővel (416 férfi, 98 nő). A
kampány után, karbantartási időszakban pl. 1930-ben 281 férfi és 3 nő
dolgozott. Ők voltak a gyár állandó munkásai. A férfiak tanult eredeti
szakmájuk mellett a gyártási folyamatban kitanulták a cukorgyártás
mesterségét, vagyis kellő szakmával rendelkeztek és élvezték a
lakókolónia előnyeit.
A front elvonulása után 1944/45-ben a károk kijavítása és a takarítás
volt az elsődleges. A szűrőtorony belövést kapott. A gyár többi részlege
különleges nagy kárt — kivéve a turbinát — nem szenvedett. A gyár belső
berendezés tekintetében új dolgokat nem épített be, csak újításokat,
ésszerűsítéseket vezettek be, melyeknek során keresztmetszet bővítés
lett végrehajtva. Lassan rendeződtek a földtulajdon-viszonyok. A
nagybirtokrendszer felbomlott, megkezdődtek a földosztások. A
cukorgyárhoz tartozó célgazdaságok egyben maradtak, és ez biztosította a
gyár részére a nyersanyagot, később ezekből jöttek létre az állami
gazdaságok. Az újonnan földhöz jutottak körében az 50-es évek elejétől
erőltették a kollektivizálódást, de ez nehezen ment önkéntes alapon. A
földművelők nem ismerték a szovjet típusú kolhoz- és szovhoz rendszert,
idegenkedtek tőle.
1947-ben a szolnoki cukorgyár is állami irányítás alá került, amelynek
során miniszteri biztost neveztek ki az élére. 1948 áprilisában
végrehajtották a teljes államosítást, és így a Szolnoki Cukorgyár is
állami vállalattá alakult. Munkásigazgatókat neveztek ki az élére. Így
került a gyár igazgatói székébe Ragó József, a gyár bádogos szakembere,
aki később 1950–54 között Szolnok város tanácselnöke lett.
![]() |
A Cukorgyár erőműve. Kép A 900 éves Szolnok ipara (Szolnok, 1975.) című könyvből. |
1964-től kezdődött el a nagy beruházás, és több mint 15 évig tartott,
mialatt szinte teljesen újjáépült, korszerűsödött a gyár csaknem
valamennyi részlege. Szinte megszámlálhatatlanok voltak azok a forint
milliárdok, amelyeket még a rendszerváltás után is belefektettek. A
gyárban zajló rekonstrukciós folyamat vége felé, 1982-ben a szolnoki
cukorgyár tartósan a napi 500 vagon feletti répafeldolgozást érte el.
Büszkén állíthattuk, hogy azokban az években a Szolnoki Cukorgyár volt
az ország legnagyobb és legmodernebb gyára, amely a belföldi
cukorfogyasztás kb. 20 %-át adta.
1991. június 26-án a Szolnoki Cukorgyárban a Béghin-Say francia
cukoripari vállalat szerzett tulajdonrészt és irányítási jogosultságot.
2003 márciusában a többségi tulajdonos a Nordzucker AG lett. Ettől
kezdve kezdődött a hanyatlás.
A cukorgyár, mint Szolnok város legnagyobb élelmiszer üzeme,
kilencvenhárom év után, 2007-ben fejezte be működését.
Halkan, szótlanul vettük tudomásul. Büszke kéményeit lerombolták. Míg álltak és füstöltek, a munkások reménykedtek.
Halkan, szótlanul vettük tudomásul. Büszke kéményeit lerombolták. Míg álltak és füstöltek, a munkások reménykedtek.
![]() |
2014 |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése