2012. január 26., csütörtök

Szociofotó, 1932 — hadirokkant a Gyökér utcában

Tabák Lajos: Magánút (1932). A kép forrása: fotomuzeum.hu
"A híres »Magánút« hol készült?
Az is a cukorgyár körzetében. A cukorgyárhoz vezető út mentén volt fölállítva ez a tábla: »Magánút, tilos az átjárás«, a Gyökér utcában. Észrevettem a féllábú embert, ahogy leült oda. Rögtön lefotografáltam, arra gondoltam, hogy a felirat és az ember milyen érdekes kapcsolatban van egymással. A magánút fogalma összefügg a magántulajdoni rendszerrel, a kizsákmányolással és ezzel az egész nyomorúsággal. Egy 1912-es géppel csináltam a képet, üveglemezre. Nagyon kellett vigyázni a beállítással, hogy éles legyen. Amikor megcsináltam a fölvételt, beszélgetni kezdtem azzal az emberrel. Hát kiderült róla, hogy 1914-es világháborús hadirokkant. ..."
Szarka Klára: Egy évszázados ember. 
Tabák Lajos fotográfus. Bp. 2004.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése